lördag 23 juli 2016

Sex år sedan första cellgiftsbehandlingen och en ynnest att var frisk.

Sex år sedan första cellgiftsbehandlingen och en ynnest att var frisk.
***
Idag den 23 juli är det 6 år sedan jag påbörjade min cellgiftsbehandling på onkologen i Jönköping, en behandling som skulle hålla på exakt i 6 månader till julen 2010. En behandling som eliminerade allt i kroppen, som långt ifrån gick smärtfritt MEN som bjöd mig på livet tillbaks.
*
Många med mig har genomgått behandling för att eliminera cancermonstret, en del har fått göra resan någon gång till. Några lämnade oss för tidigt.
Jag tänker inte skriva om allt som hände under denna period, det finns att läsa på bloggen. En del säger att det finns en mening med allt som sker, den tanken finns inte i min värld, alls! Men, det kommer oftast något gott ur det som man går igenom, smärtsamma upplevelser kan leda till positiva saker – på olika sätt. Människor sätts på prov, nya möten med likasinnade och en öppenhet som sällan skådats.
*
Att genomgå en resa som denna, formar om på olika sätt. Man är absolut inte samma människa efter denna upplevelse. Många med mig säger att de ser livet med nya ögon… med allt vad det innebär för enskild person.
*
 När jag stod inför beskedet att man kanske inte kunde fortsätta med kemoterapin p.g.a en allvarlig allergichock satte tankar och livet på sin spets. Jag fick sätta mig ned med barnen och förklara att mamma inte kommer att överleva om man inte kan byta ut cellgifterna. Hur de då efter samtalet frågar vad jag skulle vilja ha på min begravning om det gick så långt, varpå jag frågade vad de skulle vilja ha. Ett starkt samtal som jag aldrig vill att någonn ska behöva gå igenom. Nu hittade de ett "ersättningscellgift" som till och med var bättre och starkare och som eliminerade mer än det skulle. YAY!
*
All denna erfarenhet och bloggen jag skrev under tiden och numera mer sporadiskt har hjälpt en del, tipsat en del, stärkt en del och genererade i att Amelia Adamo läste bloggen och bjöd upp mig och fyra andra bloggare till Stockholm till Amelia-reaktionen på föreläsning och samtal. I och med denna erfarenhet att varit cancerpatient och upplevt cancermonstret, allt jag gått igenom så kan jag möta människor på en annan nivå än vad jag hade gjort om jag inte hade varit med om denna tuffa resa. För det är så, händelser och erfarenheter formar om oss, så vi kan använda oss av de erfarenheterna i olika sammanhang.
*
Idag, en dag att glädjas åt som FRISK!
Idag är jag stark, vilket jag är så otroligt tacksam och glad för, för det var jag inte för sex år sedan.
Idag är dagen min – din - och morgondagen likaså, så gör det som är rätt – vi har bara ett liv och vad gör vi med det…
*
På Mötesplats om Personligt Ledarskap har jag tidigare skrivit om Kenta och hans text -  Just i dag är jag stark, och jag delar den idag igen. När denna dag kommer – är jag stark – bärs fram av kraftiga vindar….SOM FRISK!
Mitt råd till Dig:
Det är du som är viktig.
Var inte rädd för förändringar och motgångar, de gör dig visare.
Våga lämna dig i andras händer, våga ta emot hjälp, råd från andra.
Du har ett liv, lev inte någon annans dröm.  
Pitcha dig på rätt väg, ditt liv!

LEV VÄL - och i dag lägger jag till ett ord som en rolig vis vän bosatt i Thailand brukar säga… Inshallah.

//  Tina












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar